Rancangan Pengajian Tahunan
Jadual pengajaran Bahasa Melayu (BM)
Kelas satu mutawassit Jumlah
Jam Kredit 1.0 jam kredit Jabatan Bahasa Melayu Semester 2 Tahun
Pengajian 2018
Minggu
|
Hishoh
|
Tajuk dan kandungan penting
|
Aktiviti pembelajaran/ tugasan
|
Tempat dan media pembeajran
|
Pertama
|
1-2
|
- Set Indaksi
- Ulangkaji
|
-
Huraian
-
Soal-jawab
|
-
Papan
tulis
|
Ke-2
|
3-4
|
Tambahan
-
Perbandingan
huruf jawi dan rumi
|
-
Huraian
-
Soal-jawab
-
Membuat
latihan
|
-
Lembaran
ilmu
|
Ke-3
|
5-6
|
Sastera
-
Syair
-
Format
syair
-
Erti perkataan
|
-
Membaca
syair
-
Gariskan
perkataan yang tidak diketahui ertinya.
-
Menghurai
|
-
Papan
tulis
|
Ke-4
|
7-8
|
Sambungan sastera
-
Syair
|
-
Membaca
& menghuraikan isi syair
-
Soal-jawab
-
Membuat
2 rangkap syair (berkumpulan)
|
-
Papan
tulis
|
Ke-5
|
9-10
|
Tatabahasa (Kata Bilangan)
- Definisi
- Jenis-jenisnya
- Contoh
|
-
Membaca
-
Menghurai
-
soal-jawab
-
Menulis
|
-
Papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
Lembaran
kerja
|
Ke-6
|
11-12
|
Sastera
-
Pantun
(Nilai Budi Bahasa)
-
Format
syair
-
Erti
perkataan
|
-
Membaca
pantun
-
Gariskan
perkataan yang tidak diketahui ertinya.
-
Menghurai
|
-
Papan
tulis
|
Ke-7
|
13-14
|
Sambungan sastera
-
pantun
|
-
membaca
-
membuat
satu rangkap pantun (individu)
|
-
papan
tulis
|
Ke-8
|
15-16
|
Tatabahasa (Kata Hubung)
- Definisi
- Jenis-jenisnya
- Contoh
|
-
Membaca
-
Menghurai
-
soal-jawab
-
Menulis
|
-
Papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
Lembaran
kerja
|
Ke-9
|
17-18
|
Sains dan teknologi
-
Definisi
-
Kepentingan
|
-
Membaca
-
Menghurai
-
soal-jawab
|
-
papan
tulis
|
Ke-10
|
19-20
|
Sambungan Sains dan teknologi
|
-
Menghurai
-
Soal-jawab
-
Buat kesimpulan
|
-
bilik
IT 3
-
power
point
-
internet
-
blogger
Kertas A4
|
Ke-11
|
21-22
|
Ujian pertengahan semester 2 (20 markah)
-
Sastera
(syair & pantun)
-
Sains
dan Teknologi
|
-
Ujian
|
-
Kertas
ujian
-
Mosollah
wanita
-
Mat’am
|
Ke-12
|
23-24
|
Kemahiran menulis karangan
-
Ucapan
|
-
Membaca
-
Huraian
-
Soal-jawab
-
Menulis
-
Analisis
|
-
papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
bolgger
|
Ke-13
|
25-26
|
Kemahiran menulis
-
Ceramah
|
-
Membaca
-
Huraian
-
Soal-jawab
-
Menulis
-
Analisis
|
-
papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
bolgger
|
Ke-14
|
27-28
|
Kemahiran menulis
-
syarahan
|
-
Membaca
-
Huraian
-
Soal-jawab
-
Menulis
-
Analisis
|
-
papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
bolgger
|
Ke-15
|
29-30
|
Tatabahasa
-
Kata
Sendi Nama
-
Definisi
-
Jenis-jenisnya
-
- Contoh
|
-
Membaca
-
Menghurai
-
soal-jawab
-
Menulis
|
-
Papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
Lembaran
kerja
-
Blogger
|
Ke-16
|
31-32
|
Sambungan Kata Sendi Nama
|
-
Membaca
-
Menghurai
-
soal-jawab
-
Menulis
|
-
Papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
Lembaran
kerja
-
Blogger
|
Ke-17
|
33-34
|
Tatabahasa
-
Kata
Penguat
-
Definisi
-
Jenis-jenisnya
-
- Contoh
|
-
Membaca
-
Menghurai
-
soal-jawab
-
Menulis
|
-
Papan
tulis
-
Lembaran
ilmu
-
Lembaran
kerja
-
Blogger
|
Ke-18
|
35-36
|
Ulang kaji untuk ujian akhir semester ke-2
|
-
Membaca
-
Menghurai
-
Soal-jawab
-
kesimpulan
-
Peta
minda
|
|
Ke-19
|
37-38
|
Ujian akhir tahun pengajian 2018
|
Ujian
|
Kertas ujian
|
Ke-20
|
39-40
|
Ujian umum
|
Ujian
|
-
|
Penilaian sepanjang semester
Cara menilai
|
Jumlah (kali)
|
Peratus Markah
|
Membuat rangkap syair dan pantun
|
2
|
10
|
Latihan
|
4
|
20
|
Nilai CReATIV Model
|
-
|
10
|
Ujian midterm
|
1
|
20
|
Ujian Akhir Tahun
|
1
|
40
|
Jumlah keseluruhan
|
100
|
Tanda Tangan Tanda
tangan
……………………………. …………………………………
(Aminoh Niteemung) (Tuan Amin Awae Kacik)
Guru mengajar Bahasa Melayu
Ketua Jabatan Bahasa Melayu
Tarikh………./…………/…………
Rancangan Harian Bahasa Melayu
Peringkat satu mutawassit
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : pertama Hari : Ahad – Khamis Tarikh:4/11/61-8/11/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Set
indikasi dan Ulang kaji
|
Unit
|
Untuk
semester 1
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Mengetahui isi kandungan yang
akan dipelajari pada sesmester ke-2
-
Ulang kaji isi kandungan yang
telah lepas
-
Kefahaman terhadap pelajaran
yang telah lepas
FS
:
-
Tahap ingatan pelajar
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
Pelajar mengetahui isi
kandungan yang akan dipelajari pada sesmester ke-2
-
Menjawab soalan yang ditanya tentang perkara
yang telah dipelajari pada semsester pertama
|
Aktviti
|
-
Huraian guru
-
Soal-jawab
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : set indikasi
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Tanggungjawab seorang pelajar.
-
Kerjasama
-
Kepekaan pelajar
|
BBM
|
Lembaran
RPT dan papan tulis
|
Kerja
rumah
|
-
Membaca unit yang akan
dipelajari pada minggu akan datang
|
Impak/Catatan
|
Pelajar
memberi perhatian dengan baik tetapi jumlah pelajar masih kurang.
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-2 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :11/11/61-15/11/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Kemahiran
menulis
|
Unit
|
Tambahan
(perbandingan huuf )
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Mengetahui cara untuk
membandingkan huruf jawi dan rumi.
-
FS
:
-
Tahap ingatan pelajar
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
Pelajar dapat membandingkan
antara huruf jawi dan rumi
-
Pelajar dapat mendatangkan
contoh pelbagai jenis perkataan yang dibina daripada huruf vokal (a,e,I,o,u )
dan gabungan huruf vokal (ai, ia, au, ua, ui, iu).
|
Aktviti
|
-
pelajar membaca karangan dalam
buku teks tentang Masa itu Emas.
-
gariskan perkataan yang tidak
difahami.
-
Soal-jawab sebelum dan selepas
belajar
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : huruf vokal atau huruf saksi
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Tanggungjawab seorang pelajar.
|
BBM
|
Lembaran
ilmu
|
Kerja
rumah
|
-
Membuat latihan dengan
mengarahkan pelajar membuat contoh
pelbagai jenis perkataan yang dikandungi oleh huruf vokal (a,e,i,o,u)
dan gabungan huruf vokal ((ai, ia, au, ua, ui, iu).
|
Impak/Catatan
|
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-3 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :18/11/61-22/11/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Sastera
|
Unit
|
Syair
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca isi syair dengan
intonasi yang betul
-
Memahami isi kandungan dalam
syair serta tujuannya.
FS
:
-
Cara membuat syair yang betul.
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
membaca isi syair dalam buku
teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-
Mengetahui cara membuat syair
yang betul.
-
Membuat cerita berbentuk syair.
|
Aktviti
|
-
pelajar membaca syair secara
ramai dan individu.
-
gariskan perkataan yang tidak
difahami dalam syair.
-
Menghuraikan maksud syair
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : Syair, impian, silam, kelam, hasrat, ceria, riang, pendalaman
Tata
bahasa : Kata Bilangan
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Berusaha tangga kejayaan.
-
Orang tua jangan dilupa apabila
berjaya.
-
Nilai kesyukuran kepada Allah
dan orang tua.
|
BBM
|
Buku
teks
|
Kerja
rumah
|
-
Membuat cerita berbentuk syair
secara kumpulan (8 orang/kumpulan).
|
Impak/Catatan
|
-
Pelajar dapat membaca dengan
bimbingan dari guru kerana mereka tidak mengetahui erti perkataan dalam isi syair.
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-4 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :25/11/61-29/11/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Sastera
|
Unit
|
Sambungan
Syair
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca isi syair dengan
intonasi yang betul
-
Memahami isi kandungan dalam
syair serta tujuannya.
FS
:
-
Cara membuat syair yang betul.
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
membaca isi syair dalam buku
teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-
Mengetahui cara membuat syair
yang betul.
-
Membuat cerita berbentuk syair.
|
Aktviti
|
-
pelajar duduk secara
berkumpulan dan membuat cerita berbentuk syair
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : syair
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Tanggungjawab seorang pelajar.
-
Nilai bersatu padu dalam
kumpulan.
-
Berani untuk berkongsi
pemikirannya.
|
BBM
|
Buku
teks
|
Kerja
rumah
|
-
Membuat cerita berbentuk syair
secara kumpulan (8 orang/kumpulan).
|
Impak/Catatan
|
-
Pelajar dapat membuat cerita
berbentuk syair dengan bimbingan guru.
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-5 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :2/12/61-6/12/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Tatabahasa
|
Unit
|
Kata
Bilangan
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca dengan intonasi yang betul dan memahami
jenis-jenis kata Bilangan dengan baik.
-
Menulis karangan pendek
dengan menggunakan jenis-jenis kata
Bilangan yang betul
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
membaca isi dalam buku teks
dengan intonasi yang betul .
-
memahami maksud kata Bilangan
-
membezakan jenis-jenis kata Bilangan
dengan baik
-
membuat karangan pendek dalam
lembaran kerja.
|
Aktviti
|
-
pelajar membaca dan
menggariskan perkataan yang tidak difahami.
-
Pelajar menghuraikan Kata
Bilangan mengikut kefahaman sendiri.
-
Pelajar mengeluarkan contoh dan
tuliskan di papan hitam.
-
Soal-jawab sebelum dan selepas
belajar.
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : Kata Bilangan, pecahan, pisahan, himpunan dan tingkat
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Tanggungjawab seorang pelajar.
-
Nilai keberanian.
-
Jujur dan bekerjasama
|
BBM
|
Buku
teks, lembaran ilmu, lembaran kerja, papan hitam dan kapur
|
Kerja
rumah
|
-
Latihan dan karangan pendek.
|
Impak/Catatan
|
-
80 peratus Pelajar dapat
membuat karangan pendek dengan menggunakan semua jenis Kata Bilangan dengan
baik.
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-6 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :9/12/61-13/12/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Sastera
|
Unit
|
Pantun
(Nilai Budi Bahasa)
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca isi pantun dengan
intonasi yang betul
-
Memahami isi kandungan dalam
pantun serta tujuannya.
FS
:
-
Cara membuat pantun yang betul
dan perbezaan antara pantun dan syair.
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
membaca isi pantun dalam buku
teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-
Mengetahui cara membuat pantun yang betul.
-
Membuat satu bait pantun serta
memahami isinya.
|
Aktviti
|
-
Pelajar membaca secara
beramai-ramai.
-
Menjemput pelajar untuk
menghuraikan isi pantun dalam buku
teks.
-
Soal-jawab sebelum dan selepas
belajar
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : pantun, nilai, budi bahasa, puaka
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Tanggungjawab seorang pelajar.
-
Kerjasama.
-
Berani untuk berkongsi
pemikirannya
|
BBM
|
Buku
teks
|
Kerja
rumah
|
-
Membuat satu bait pantun secara
individu dan serahkan kepada guru berbentuk satu buku pantun.
|
Impak/Catatan
|
Pelajar
memahami cara membuat pantun dengan baik
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-7 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :16/12/61-20/12/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Sastera
|
Unit
|
Sambungan
Pantun (Nilai Budi Bahasa)
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca isi pantun dengan
intonasi yang betul
-
Memahami isi kandungan dalam
pantun serta tujuannya.
FS
:
-
Cara membuat pantun yang betul
dan perbezaan antara pantun dan syair.
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
membaca isi pantun dalam buku
teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-
Mengetahui cara membuat pantun yang betul.
-
Membuat satu bait pantun serta
memahami isinya.
|
Aktviti
|
-
Menjemput pelajar untuk
menghuraikan perbezaan antara pantun
dan syair
-
Soal-jawab selepas belajar
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : pantun, nilai, budi bahasa, puaka
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Tanggungjawab seorang pelajar.
-
Kerjasama.
-
Berani untuk berkongsi
pemikirannya
|
BBM
|
Buku
teks
|
Kerja
rumah
|
-
Membuat satu bait pantun secara
individu dan serahkan kepada guru berbentuk satu buku pantun.
|
Impak/Catatan
|
-
Pelajar dapat menghuraikan
perbezaan antara pantun dan syair.
-
70 peratus Pelajar dapat
membuat pantun
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-8 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :23/12/61-27/12/61
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Tatabahasa
|
Unit
|
Kata
Hubung
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca karangan dan memahami
isi kandungan serta tujuannya.
-
cara menulis dan membina jadual
harian dan jadual belajar individu
FS
:
-
mengguna dan mengurus masa
dengan baik.
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
membaca karangan dalam buku
teks dengan intonasi yang betul
-
memahami erti kata hubung serta
tujuannya.
-
Memahami bagaimana cara untuk
menghubungkan kata dengan kata, frasa dengan frasa dan ayat dengan ayat .
-
Mengguna dalam menghubungkan
ayat dalam pelbagai situasi dengan betul.
|
Aktviti
|
-
Membaca
-
soal-jawab
-
menghuraikan serta membawa
contoh
-
membuat kesimpulan
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : kata hubung, gabungan, pecahan, dan perpasangan
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Tanggungjawab seorang pelajar.
-
Nilai menepati masa.
-
Berani untuk berkongsi
pemikirannya.
|
BBM
|
Buku
teks, lembaran ilmu, kertas A5
|
Kerja
rumah
|
-
Membuat latihan
|
Impak/Catatan
|
70
peratus pelajar dapat buat latihan dan
menggunakan kata hubung dalam pelbagai situasi dengan baik
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-9 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :30/12/61-3/01/62
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Teknologi
|
Unit
|
Sains
dan Teknologi (U.9)
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca karangan dalam buku
teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya
-
Memberitahu kepentingan sains
dan teknologi
-
FS
:
-
mengguna dan mengurus masa
dengan baik.
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
Membaca karangan dalam buku teks
dengan intonasi yang betul.
-
Memberitahu kepentingan sains
dan teknologi
-
Menghuraikan kebaikan dan
keburukan terhadap kerakusan teknologi.
-
Menggunakan teknologi mengikut ajaran Islam.
|
Aktviti
|
-
pelajar membaca karangan dalam
buku teks tentang Sains dan Teknologi.
-
gariskan perkataan yang tidak
difahami.
-
Soal-jawab sebelum dan selepas
belajar
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : Sains, Teknologi
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Berani berkongsi pemikiran
tentang perkara yang dipelajari
-
|
BBM
|
Buku
teks, power point, lembaran ilmu dan lembaran kerja
|
Kerja
rumah
|
-
Latihan tentang Kebaikan dan
keburukan Internet
-
Membawa satu contoh kemajuan
sains dan teknologi
|
Impak/Catatan
|
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-10 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :6/01/62-10/01/62
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Sambungan
|
Unit
|
Sains
dan Teknologi (U.9)
|
Kemahiran
|
FU
:
-
Membaca slide yang ditunjukkan
guru dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya
-
Memberitahu kepentingan sains
dan teknologi
-
Faedah penggunaan internet
FS
:
-
Menghuraikan tentang sains dan
teknologi dalam Islam.
|
Objektif
|
Pelajar
diharapkan dapat :
-
Membaca slide power point
dengan intonasi yang betul.
-
Memberitahu kepentingan sains
dan teknologi
-
Menghuraikan kebaikan dan
keburukan terhadap kerakusan teknologi.
-
Menggunakan sains dan teknologi mengikut ajaran Islam.
|
Aktviti
|
-
pelajar membaca isi yang
disediakan dalam bentuk power point
-
Soal-jawab sebelum dan selepas
belajar
-
Huraian pelajar tentang
kepentingan sains dan teknologi
|
System
bahasa
|
Kosa
Kata : Sains, Teknologi, maqasid syariah, ajaran Islam (Al-Quran dan
As-Sunnah)
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
Berani berkongsi pemikiran
tentang perkara yang dipelajari
-
|
BBM
|
Buku
teks, power point, lembaran kerja, blogger
|
Kerja
rumah
|
-
Latihan tentang kepentingan
sains dan teknologi serta kebaikan dan keburukan internet
-
Membawa satu contoh
perkembangan sains dan teknologi serta huraikan
|
Impak/Catatan
|
|
Rancangan
Harian Bahasa Melayu
Minggu : ke-11 Hari : Ahad
– Khamis Tarikh :13/01/62-17/01/62
Masa : 40
minit/hisah kelas : Satu
Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
|
Ujian
|
Unit
|
Minat
Membaca
|
Kemahiran
|
-
Kemahiran membaca iaitu jawab
soalan berdasarkan karangan berbahasa Melayu Rumi.
-
Kemahiran mendengar iaitu
arahan yang diberi dalam soalan-soalan.
-
Kemahiran menulis dengan
jawapan yang wajib ditulis oleh pelajar berdasarkan teks karangan yang diberi
dalam soalan ujian midterm semester 2.
(FU) :
-
menggunakan soalan yang
berbahasa Melayu Rumi dan memahami soalan dengan baik serta dapat menulis
jawapan dengan betul.
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran, murid-murid dapat -:
-
Pelajar
dapat membaca soalan dengan baik.
-
Pelajar
dapat memahami apa yang ditanya dalam soalan tersebut.
-
Pelajar
dapat menulis jawapan dengan betul.
-
Mengamalkan
sikap saintifik dan nilai murni iaitu kejujuran, memberi kerjasama dan
menjelaskan aktiviti secara aktif dan menanamkan sifat keyakinan diri.
|
Aktviti
|
-
Guru memberikan sedikit
penerapan nilai murni setelah ujian
-
Diminta semua pelajar tanda
tangan menyertai ujian midterm semester
2 .
-
Memberitahu syarat-syarat
peperiksaan dan menjelaskan bahagian-bahagian soalan.
-
Guru memberi peluang kepada
pelajar untuk menjawab soalan 30 minit.
|
Pengisian
kurikulum
|
Nilai
murni :
-
berhati-hati, bekerjasama,
patuh pada arahan, memberi perhatian, bertanggungjawab dan kejujuran
|
BBM
|
-
kertas
solan ujian akhir semester 2
|
Impak/Catatan
|
|
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น