INFORMASI




Rancangan Pengajian Tahunan
Jadual pengajaran Bahasa Melayu (BM)        Kelas satu mutawassit            Jumlah Jam Kredit 1.0 jam kredit Jabatan Bahasa Melayu                               Semester 2                              Tahun Pengajian 2018
Minggu
Hishoh
Tajuk dan kandungan penting
Aktiviti pembelajaran/ tugasan

Tempat dan media pembeajran
Pertama
1-2
- Set Indaksi
- Ulangkaji

-          Huraian
-          Soal-jawab

-          Papan tulis
Ke-2
3-4
Tambahan
-          Perbandingan huruf jawi dan rumi
-           Huraian
-          Soal-jawab
-          Membuat latihan

-          Lembaran ilmu

Ke-3
5-6
Sastera
-          Syair
-          Format syair
-          Erti perkataan
-          Membaca syair
-          Gariskan perkataan yang tidak diketahui ertinya.
-          Menghurai

-          Papan tulis
Ke-4
7-8
Sambungan sastera
-          Syair
-          Membaca & menghuraikan isi syair
-          Soal-jawab
-          Membuat 2 rangkap syair (berkumpulan)

-          Papan tulis
Ke-5
9-10
Tatabahasa (Kata Bilangan)
- Definisi
- Jenis-jenisnya
- Contoh
-          Membaca
-          Menghurai
-          soal-jawab
-          Menulis
-          Papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          Lembaran kerja

Ke-6
11-12
Sastera
-          Pantun (Nilai Budi Bahasa)
-          Format syair
-          Erti perkataan
-          Membaca pantun
-          Gariskan perkataan yang tidak diketahui ertinya.
-          Menghurai
-          Papan tulis
Ke-7
13-14
Sambungan sastera
-          pantun

-          membaca
-          membuat satu rangkap pantun (individu)

-          papan tulis
Ke-8
15-16
Tatabahasa (Kata Hubung)
- Definisi
- Jenis-jenisnya
- Contoh
-          Membaca
-          Menghurai
-          soal-jawab
-          Menulis

-          Papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          Lembaran kerja
Ke-9
17-18
Sains dan teknologi
-          Definisi
-          Kepentingan

-          Membaca
-          Menghurai
-          soal-jawab

-          papan tulis
Ke-10
19-20
Sambungan Sains dan teknologi

-          Menghurai
-          Soal-jawab
-          Buat kesimpulan

-          bilik IT 3
-          power point
-          internet
-          blogger Kertas A4
Ke-11
21-22
Ujian pertengahan semester 2 (20 markah)
-          Sastera (syair & pantun)
-          Sains dan Teknologi


-          Ujian
-          Kertas ujian
-          Mosollah wanita
-          Mat’am
Ke-12
23-24
Kemahiran menulis karangan
-          Ucapan
-          Membaca
-          Huraian
-          Soal-jawab
-          Menulis
-          Analisis
-          papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          bolgger
Ke-13
25-26
Kemahiran menulis
-          Ceramah
-          Membaca
-          Huraian
-          Soal-jawab
-          Menulis
-          Analisis
-          papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          bolgger
Ke-14
27-28
Kemahiran menulis
-          syarahan
-          Membaca
-          Huraian
-          Soal-jawab
-          Menulis
-          Analisis
-          papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          bolgger
Ke-15
29-30
Tatabahasa
-          Kata Sendi Nama
-          Definisi
-          Jenis-jenisnya
-          - Contoh
-          Membaca
-          Menghurai
-          soal-jawab
-          Menulis

-          Papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          Lembaran kerja
-          Blogger

Ke-16
31-32
Sambungan Kata Sendi Nama
-          Membaca
-          Menghurai
-          soal-jawab
-          Menulis

-          Papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          Lembaran kerja
-          Blogger

Ke-17
33-34
Tatabahasa
-          Kata Penguat
-          Definisi
-          Jenis-jenisnya
-          - Contoh
-          Membaca
-          Menghurai
-          soal-jawab
-          Menulis

-          Papan tulis
-          Lembaran ilmu
-          Lembaran kerja
-          Blogger

Ke-18
35-36
Ulang kaji untuk ujian akhir semester ke-2
-          Membaca
-          Menghurai
-          Soal-jawab
-          kesimpulan
-          Peta minda


Ke-19
37-38
Ujian akhir tahun pengajian 2018
Ujian
Kertas ujian
Ke-20
39-40
Ujian umum
Ujian

 -



Penilaian sepanjang semester

Cara menilai

Jumlah (kali)

Peratus Markah

Membuat rangkap syair dan pantun

2
10
Latihan

4
20
Nilai CReATIV Model

-
10
Ujian midterm

1
20
Ujian Akhir Tahun

1
40
Jumlah keseluruhan

100

Tanda Tangan                                                                                                 Tanda tangan


     …………………………….                                                          …………………………………
(Aminoh Niteemung)                                                                  (Tuan Amin Awae Kacik)
       Guru mengajar Bahasa Melayu                                                   Ketua Jabatan Bahasa Melayu



Tarikh………./…………/…………




Rancangan Harian Bahasa Melayu 
Peringkat satu mutawassit

Rancangan Harian Bahasa Melayu

Minggu            :           pertama            Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh:4/11/61-8/11/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Set indikasi dan Ulang kaji
Unit
Untuk semester 1
Kemahiran
FU :
-          Mengetahui isi kandungan yang akan dipelajari pada sesmester ke-2
-          Ulang kaji isi kandungan yang telah lepas
-          Kefahaman terhadap pelajaran yang telah lepas
FS :
-          Tahap ingatan pelajar
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          Pelajar mengetahui isi kandungan yang akan dipelajari pada sesmester ke-2
-           Menjawab soalan yang ditanya tentang perkara yang telah dipelajari pada semsester pertama

Aktviti
-          Huraian guru
-          Soal-jawab
System bahasa
Kosa Kata : set indikasi
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Tanggungjawab seorang pelajar.
-          Kerjasama
-          Kepekaan pelajar
BBM
Lembaran RPT dan papan tulis
Kerja rumah
-          Membaca unit yang akan dipelajari pada minggu akan datang
Impak/Catatan

Pelajar memberi perhatian dengan baik tetapi jumlah pelajar masih kurang.



Rancangan Harian Bahasa Melayu

Minggu            :           ke-2                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :11/11/61-15/11/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Kemahiran menulis
Unit
Tambahan (perbandingan huuf )
Kemahiran
FU :
-          Mengetahui cara untuk membandingkan huruf jawi dan rumi.
-           
FS :
-          Tahap ingatan pelajar
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          Pelajar dapat membandingkan antara huruf jawi dan rumi
-          Pelajar dapat mendatangkan contoh pelbagai jenis perkataan yang dibina daripada huruf vokal (a,e,I,o,u ) dan gabungan huruf vokal (ai, ia, au, ua, ui, iu).
Aktviti
-          pelajar membaca karangan dalam buku teks tentang Masa itu Emas.
-          gariskan perkataan yang tidak difahami.
-          Soal-jawab sebelum dan selepas belajar
System bahasa
Kosa Kata : huruf vokal atau huruf saksi

Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Tanggungjawab seorang pelajar.
BBM
Lembaran ilmu
Kerja rumah
-          Membuat latihan dengan mengarahkan pelajar membuat contoh  pelbagai jenis perkataan yang dikandungi oleh huruf vokal (a,e,i,o,u) dan gabungan huruf vokal ((ai, ia, au, ua, ui, iu).
Impak/Catatan




Rancangan Harian Bahasa Melayu

Minggu            :           ke-3                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :18/11/61-22/11/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Sastera
Unit
Syair
Kemahiran
FU :
-          Membaca isi syair dengan intonasi yang betul
-          Memahami isi kandungan dalam syair serta tujuannya.
FS :
-          Cara membuat syair yang betul.
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          membaca isi syair dalam buku teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-          Mengetahui cara membuat syair yang betul.
-          Membuat cerita berbentuk syair.
Aktviti
-          pelajar membaca syair secara ramai dan individu.
-          gariskan perkataan yang tidak difahami dalam syair.
-          Menghuraikan maksud syair
System bahasa
Kosa Kata : Syair, impian, silam, kelam, hasrat, ceria, riang, pendalaman
Tata bahasa : Kata Bilangan
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Berusaha tangga kejayaan.
-          Orang tua jangan dilupa apabila berjaya.
-          Nilai kesyukuran kepada Allah dan orang tua.
BBM
Buku teks
Kerja rumah
-          Membuat cerita berbentuk syair secara kumpulan (8 orang/kumpulan).
Impak/Catatan
-          Pelajar dapat membaca dengan bimbingan dari guru kerana mereka tidak mengetahui erti perkataan dalam  isi syair.



Rancangan Harian Bahasa Melayu
Minggu            :           ke-4                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :25/11/61-29/11/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Sastera
Unit
Sambungan Syair
Kemahiran
FU :
-          Membaca isi syair dengan intonasi yang betul
-          Memahami isi kandungan dalam syair serta tujuannya.
FS :
-          Cara membuat syair yang betul.
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          membaca isi syair dalam buku teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-          Mengetahui cara membuat syair yang betul.
-          Membuat cerita berbentuk syair.
Aktviti
-          pelajar duduk secara berkumpulan dan membuat cerita berbentuk syair
System bahasa
Kosa Kata : syair
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Tanggungjawab seorang pelajar.
-          Nilai bersatu padu dalam kumpulan.
-          Berani untuk berkongsi pemikirannya.
BBM
Buku teks
Kerja rumah
-          Membuat cerita berbentuk syair secara kumpulan (8 orang/kumpulan).
Impak/Catatan
-          Pelajar dapat membuat cerita berbentuk syair dengan bimbingan guru.



Rancangan Harian Bahasa Melayu

Minggu            :           ke-5                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :2/12/61-6/12/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Tatabahasa
Unit
Kata Bilangan
Kemahiran
FU :
-          Membaca dengan  intonasi yang betul dan memahami jenis-jenis kata Bilangan dengan baik.
-          Menulis karangan pendek dengan  menggunakan jenis-jenis kata Bilangan yang betul

Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          membaca isi dalam buku teks dengan intonasi yang betul .
-          memahami maksud kata Bilangan
-          membezakan jenis-jenis kata Bilangan dengan baik
-          membuat karangan pendek dalam lembaran kerja.
Aktviti
-          pelajar membaca dan menggariskan perkataan yang tidak difahami.
-          Pelajar menghuraikan Kata Bilangan mengikut kefahaman sendiri.
-          Pelajar mengeluarkan contoh dan tuliskan di papan hitam.
-          Soal-jawab sebelum dan selepas belajar.
System bahasa
Kosa Kata : Kata Bilangan, pecahan, pisahan, himpunan dan tingkat
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Tanggungjawab seorang pelajar.
-          Nilai keberanian.
-          Jujur dan bekerjasama
BBM
Buku teks, lembaran ilmu, lembaran kerja, papan hitam dan kapur
Kerja rumah
-          Latihan  dan karangan pendek.

Impak/Catatan
-          80 peratus Pelajar dapat membuat karangan pendek dengan menggunakan semua jenis Kata Bilangan dengan baik.



Rancangan Harian Bahasa Melayu

Minggu            :           ke-6                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :9/12/61-13/12/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Sastera
Unit
Pantun (Nilai Budi Bahasa)
Kemahiran
FU :
-          Membaca isi pantun dengan intonasi yang betul
-          Memahami isi kandungan dalam pantun serta tujuannya.
FS :
-          Cara membuat pantun yang betul dan perbezaan antara pantun dan syair.
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          membaca isi pantun dalam buku teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-          Mengetahui cara membuat  pantun yang betul.
-          Membuat satu bait pantun serta memahami isinya.
Aktviti
-          Pelajar membaca secara beramai-ramai.
-          Menjemput pelajar untuk menghuraikan  isi pantun dalam buku teks.
-          Soal-jawab sebelum dan selepas belajar
System bahasa
Kosa Kata : pantun, nilai, budi bahasa, puaka
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Tanggungjawab seorang pelajar.
-          Kerjasama.
-          Berani untuk berkongsi pemikirannya
BBM
Buku teks
Kerja rumah
-          Membuat satu bait pantun secara individu dan serahkan kepada guru berbentuk satu buku pantun.
Impak/Catatan
Pelajar memahami cara membuat pantun dengan baik



Rancangan Harian Bahasa Melayu
Minggu            :           ke-7                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :16/12/61-20/12/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Sastera
Unit
Sambungan Pantun (Nilai Budi Bahasa)
Kemahiran
FU :
-          Membaca isi pantun dengan intonasi yang betul
-          Memahami isi kandungan dalam pantun serta tujuannya.
FS :
-          Cara membuat pantun yang betul dan perbezaan antara pantun dan syair.
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          membaca isi pantun dalam buku teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya.
-          Mengetahui cara membuat  pantun yang betul.
-          Membuat satu bait pantun serta memahami isinya.
Aktviti
-          Menjemput pelajar untuk menghuraikan  perbezaan antara pantun dan syair
-          Soal-jawab selepas belajar
System bahasa
Kosa Kata : pantun, nilai, budi bahasa, puaka
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Tanggungjawab seorang pelajar.
-          Kerjasama.
-          Berani untuk berkongsi pemikirannya
BBM
Buku teks
Kerja rumah
-          Membuat satu bait pantun secara individu dan serahkan kepada guru berbentuk satu buku pantun.

Impak/Catatan
-          Pelajar dapat menghuraikan perbezaan antara pantun dan syair.
-          70 peratus Pelajar dapat membuat pantun





Rancangan Harian Bahasa Melayu
Minggu            :           ke-8                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :23/12/61-27/12/61
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Tatabahasa
Unit
Kata Hubung
Kemahiran
FU :
-          Membaca karangan dan memahami isi kandungan serta tujuannya.
-          cara menulis dan membina jadual harian dan jadual belajar individu
FS :
-          mengguna dan mengurus masa dengan baik.
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          membaca karangan dalam buku teks dengan intonasi yang betul
-          memahami erti kata hubung serta tujuannya.
-          Memahami bagaimana cara untuk menghubungkan kata dengan kata, frasa dengan frasa dan ayat dengan ayat .
-          Mengguna dalam menghubungkan ayat dalam pelbagai situasi dengan betul.
Aktviti
-          Membaca
-          soal-jawab
-          menghuraikan serta membawa contoh
-          membuat kesimpulan
System bahasa
Kosa Kata : kata hubung, gabungan, pecahan, dan perpasangan
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Tanggungjawab seorang pelajar.
-          Nilai menepati masa.
-          Berani untuk berkongsi pemikirannya.
BBM
Buku teks, lembaran ilmu, kertas A5
Kerja rumah
-          Membuat latihan
Impak/Catatan
70 peratus pelajar dapat buat latihan  dan menggunakan kata hubung dalam pelbagai situasi dengan baik



Rancangan Harian Bahasa Melayu
Minggu            :           ke-9                 Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :30/12/61-3/01/62
Masa                :           40 minit/hisah kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Teknologi
Unit
Sains dan Teknologi (U.9)
Kemahiran
FU :
-          Membaca karangan dalam buku teks dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya
-          Memberitahu kepentingan sains dan teknologi
-           
FS :
-          mengguna dan mengurus masa dengan baik.
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          Membaca karangan dalam buku teks dengan intonasi yang betul.
-          Memberitahu kepentingan sains dan teknologi
-          Menghuraikan kebaikan dan keburukan terhadap kerakusan teknologi.
-          Menggunakan  teknologi mengikut ajaran Islam.
Aktviti
-          pelajar membaca karangan dalam buku teks tentang Sains dan Teknologi.
-          gariskan perkataan yang tidak difahami.
-          Soal-jawab sebelum dan selepas belajar
System bahasa
Kosa Kata : Sains, Teknologi
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Berani berkongsi pemikiran tentang perkara yang dipelajari
-           
BBM
Buku teks, power point, lembaran ilmu dan lembaran kerja
Kerja rumah
-          Latihan tentang Kebaikan dan keburukan Internet
-          Membawa satu contoh kemajuan sains dan teknologi
Impak/Catatan





Rancangan Harian Bahasa Melayu
Minggu            :           ke-10               Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :6/01/62-10/01/62
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Sambungan
Unit
Sains dan Teknologi (U.9)
Kemahiran
FU :
-          Membaca slide yang ditunjukkan guru dengan intonasi yang betul dan dapat memahami isi kandungannya
-          Memberitahu kepentingan sains dan teknologi
-          Faedah penggunaan internet
FS :
-          Menghuraikan tentang sains dan teknologi dalam Islam.
Objektif
Pelajar diharapkan dapat :
-          Membaca slide power point dengan intonasi yang betul.
-          Memberitahu kepentingan sains dan teknologi
-          Menghuraikan kebaikan dan keburukan terhadap kerakusan teknologi.
-          Menggunakan  sains dan teknologi mengikut ajaran Islam.
Aktviti
-          pelajar membaca isi yang disediakan dalam bentuk power point
-          Soal-jawab sebelum dan selepas belajar
-          Huraian pelajar tentang kepentingan sains dan teknologi
System bahasa
Kosa Kata : Sains, Teknologi, maqasid syariah, ajaran Islam (Al-Quran dan As-Sunnah)
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          Berani berkongsi pemikiran tentang perkara yang dipelajari
-           
BBM
Buku teks, power point, lembaran kerja, blogger 
Kerja rumah
-          Latihan tentang kepentingan sains dan teknologi serta kebaikan dan keburukan internet
-          Membawa satu contoh perkembangan sains dan teknologi serta huraikan
Impak/Catatan





Rancangan Harian Bahasa Melayu
Minggu            :           ke-11               Hari                 :           Ahad – Khamis                        Tarikh  :13/01/62-17/01/62
Masa                :           40 minit/hisah  kelas                :           Satu Mutawassit/8,9,10,11,12
Tema
Ujian
Unit
Minat Membaca 
Kemahiran
-          Kemahiran membaca iaitu jawab soalan berdasarkan karangan berbahasa Melayu Rumi.
-          Kemahiran mendengar iaitu arahan yang diberi dalam soalan-soalan.
-          Kemahiran menulis dengan jawapan yang wajib ditulis oleh pelajar berdasarkan teks karangan yang diberi dalam soalan ujian midterm semester 2.  
 (FU)    :
-          menggunakan soalan yang berbahasa Melayu Rumi dan memahami soalan dengan baik serta dapat menulis jawapan dengan betul.
Objektif
Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat -:
-          Pelajar dapat membaca soalan dengan baik.
-          Pelajar dapat memahami apa yang ditanya dalam soalan tersebut.
-          Pelajar dapat menulis jawapan dengan betul.
-          Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni iaitu kejujuran, memberi kerjasama dan menjelaskan aktiviti secara aktif dan menanamkan sifat keyakinan diri.
Aktviti
-          Guru memberikan sedikit penerapan nilai murni setelah ujian
-          Diminta semua pelajar tanda tangan menyertai ujian  midterm semester 2 .
-          Memberitahu syarat-syarat peperiksaan dan menjelaskan bahagian-bahagian soalan.
-          Guru memberi peluang kepada pelajar untuk menjawab soalan 30 minit.
Pengisian kurikulum
Nilai murni :
-          berhati-hati, bekerjasama, patuh pada arahan, memberi perhatian, bertanggungjawab dan kejujuran

BBM
-          kertas solan ujian akhir semester 2


Impak/Catatan



  






ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

HALAMAN UTAMA

Marilah sama-sama kita memartabatkan  Bahasa Melayu demi kemajuan negara Maklumat Peribadi